MASTERSTUDIENGANG - ENVIRONMENTAL DESIGN
Haifa – Kiryat Eliezer
Preservation and Densification
Marie Bleyleven, Stephanie Gartung, Winter semester 2022/2023

Urban structure Scale 1/2,000

The project is located in a housing estate, from the 1950s, on the outskirts of the city of Haifa.
The area is sandwiched between the Mediterranean Sea, Mount Carmel and just outside downtown. The focus of this project was densification, the preservation of existing buildings and structures, and the improvement of transport links from Carmel to the sea to create an improved urban quarter. New street configurations result in small quarters, which are mostly defined by perimeter block development and are densified on the inside by courtyard houses or extensions to the existing row buildings. The additions to the inventory help in stabilization and earthquake protection. The new typologies create space for encounters through mixed uses and also create a delimitation of the existing park, which becomes more at-tractive through new uses such as an open-air stage, a skate area, an or-chard meadow and several play and sports facilities. Smaller parks can be found inside the individual quarters to create a meeting place for residents. The main roads will be reduced and supplemented by bicycle lanes and a tram to achieve a regulated and safe traffic system and to promote bicycle traffic. The parking situation should also be shifted from the streets to the various mobility hubs.

Principles of the urban design


Das Projekt befindet sich in einer Wohnsiedlung, aus den 1950er, am Rande der Stadt Haifa. Das Gebiet liegt zwischen dem Mittelmeer, dem Carmel Berg und direkt vor der Innenstadt.
Fokus bei diesem Projekt war die Nachverdichtung, den Erhalt der bestehenden Gebäude und Strukturen, sowie die Verbesserung der Verkehrsverbindungen vom Carmel zum Meer, um ein verbessertes urbanes Quartier zu schaffen. Durch eine neue Zusammensetzung der Straßen entstehen kleine Quartiere, welche meist durch Blockrandbebauung definiert sind und im Inneren durch Hofhäuser oder Anbauten an die bestehenden Zeilenbauten verdichtet werden. Die Ergänzungen an dem Bestand verhelfen zu einer Stabilisierung beim Schutz vor Erdbeben.
Die neuen Typologien schaffen durch Mischnutzungen Raum für Begegnung und kreieren ebenfalls eine Eingrenzung des vorhandenen Parks, welcher durch neue Nutzungen, wie eine Freilichtbühne, ein Skate Bereich, eine Obstbaumwiese sowie mehrere Spiel- und Sportmöglichkeiten, an Attraktivität gewinnt. Im Inneren der vereinzelten Quartiere sind kleinere Parks zu finden, um ein Treffpunkt für Bewohner zu schaffen.
Die Hauptstraßen werden verkleinert und ergänzt durch Fahrradwege wie auch einer Straßenbahn, um ein geregeltes und sicheres Verkehrssystem zu erzielen und den Fahrradverkehr zu fördern. Auch soll die Parksituation von den Straßen in die verschiedenen Mobility Hubs verschoben werden.

Master plan



Urban details 1/500 Tsahal St./Amal St./Drech Allenby



Avner St./HaHagana Ave.



Urban detail 1/200 Nakhal St./Derech Allenby




Models urban design

Scale 1/2,000 (towards west, from the inner city)

Nakhal St./Derech Allenby Scale 1/500


Tsahal St./Amal St./Drech Allenby Scale 1/1,000


Avner St./HaHagana Ave. Scale 1/1,000